8.1 voor social media De Graafschap
In het laatste kwartaal van 2017 heeft De Graafschap, in samenwerking met een student van de HAN in Arnhem, een groot onderzoek gedaan naar het gebruik en de beleving van de social mediakanalen van De Graafschap. Tevens is gekeken naar de verwachtingen voor de toekomst. Social media is niet meer weg te denken, het neemt langzamerhand de traditionele communicatie over. Er deden ruim 1.000 gebruikers van onze social mediakanalen mee aan dit onderzoek. Zij beoordeelden het social media gebruik van De Graafschap met een 8.1. Uit het onderzoek kwamen waardevolle tips over zaken die erg gewaardeerd worden, maar ook nuttige aanvullingen.
“Wij zijn erg blij met zo’n groot en uitgebreid onderzoek. Dat is de afgelopen jaren niet gedaan. De Graafschap heeft een enorme groei beleefd op social media. Via Instagram, Facebook, Twitter, Youtube en onze app hebben we ruim 74.000 volgers. Daar komen dagelijks ook nog eens 4.000 bezoekers van de site bij”, aldus Marc Teloh, die voor De Graafschap de communicatie-/mediawerkzaamheden produceert en coördineert. “Wij zijn erg blij met een 8.1 als beoordeling. In het verleden scoorden we ook goed bij de verkiezing van het beste social media bedrijf in de Achterhoek. Bij een club als De Graafschap moeten we roeien met de riemen die we hebben. Gelukkig kunnen we terugvallen op een enthousiast team van vrijwillige fotografen en redacteuren."
"Met de aanbevelingen in het onderzoek gaan we zeker iets doen, sterker nog we zijn er eigenlijk al mee bezig. Nog meer ons verleden laten zien, het verhaal vertellen over wie we zijn en waar we vandaan komen. Met de komst van Hans Martijn Ostendorp is er een nieuwe kijk op maatschappelijke projecten ontstaan. Ook dat brengen we regelmatig mooi in beeld. Sommige video’s worden 160.000 keer bekeken en halen ook de landelijke media zoals VI of RTL4. De Graafschap is een geweldige club om in beeld te brengen, neem alleen al de volle tribunes en de sfeer in het stadion. Maar ook de nuchterheid, het realisme en het oog hebben voor maatschappelijke aspecten. De komende jaren gaat het videogebruik toenemen. Tevens gaan we experimenteren met livestreams. De interactie met onze supporters moet nog meer groeien. Wij hebben geen webcare team of medewerkers die alleen maar met social media bezig kunnen zijn. Het is allemaal een beetje passen en meten, we stoppen er zoveel mogelijk tijd in als mogelijk. Dat houdt om 17.00 uur of in het weekend niet op. Denk dat we ons op dit gebied aardig kunnen meten met een groot aantal clubs in de eredivisie.”
Ontwikkelingen afgelopen 5 jaar
- -Gebruik Instagram, Facebook en Youtube gestegen
- -Maximaal aantal tekens twitter van 140 naar 280
- -Instagram het sterkst gestegen
- -Facebook is gegroeid onder ouderen
- -Daling Twitter heeft niet doorgezet
Doelstellig van De Graafschap inzake gebruik social media
- -Up to date communiceren
- -Binding creëren door oa inkijk achter de schermen en video
- -Aanjagen verkoop seizoenkaarten en losse wedstrijden
- -Inspelen op behoeften supporters inzake snelle en leuke communicatie
- -Verhaal vertellen wie we zijn
- -Kernwaarden Trots, Genieten, Samen, D’ran en Eerlijk laden
De verwachtingen
- -Video wordt steeds belangrijker
- -80% van traffic op internet is in 2019 video/animatie
- -Livestreaming komt steeds meer op
- -Short live content (korte berichtjes) verdubbelt
- -Stijging social media gebruik onder ouderen groeit door
- -Jongeren haken minder af, dus social media als medium blijft groeien
Nieuwsoverzicht
Deel dit nieuwsbericht
Volgende wedstrijd
De vijverberg, Doetinchem
01
dec.
uur